29 november 2007

Sverige fortfarande på grottstadiet med cykeltaxi

Jag imponeras av Josef Baranyi, som driver Cykeltaxi i Stockholm. Med 60+ år bakom sig är han en eldsjäl för att korta resor inom Stockholm ska drivas av benkraft. Detta enligt DN.

Jag förknippar som alla andra Riksha med Thailand och andra fattigare länder. Inte visste jag att det fanns avancerade modeller som kan fällas ut och ihop och bära rullstolar och grupper på åtta personer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Efter 8 års erfarenhet av cykel taxi körning i Stockholm har jag designat en egen underhållsfri, lätt, billig och mångsidig cykel "kärra". Kan kopplas till en 2 eller trehjuling cykel eller moped.
www.cykeltaxi.se
Arbetsnamnet är "Camping rickshaw".
Kan användas för:
1: Veckolånga turer för 2 vuxna och 2 barn under 6 år. Plats för tält och annat finns under sätet.
2: Person transport av 2 vuxna+2 barn under 12 år.
3: 8 sittsig barn säte för dagis etc.
4: Exponering av rörlig, miljövänlig reklam.
5: Transport vagn för gods och trädgård skötsel. Maxvikt 250 kg.
6: Transport av rullstol med passageraren sittandes kvar i rullstolen.

Vad jag vet, så finns inget annat motsvarande, med benkraft drivande fordon med så många egenskaper och användnings område.

-----------------------

Många bäckar små...
Att påstå att EN cykel taxi skulle rädda jordens miljö problem är skrattretande. Att påstå att EN bil eller ETT kolkraftverk skulle orsaka dagens miljö problem är också skrattretande. Men skrattet fastnar i halsen när man ökar siffrorna till dagens verklighet. Att det är 500 miljoner bilar och kanske 5.000 kolkraftverk samt att jordens lunga (träden)avverkas 3 gånger så fort som återväxten. Då börjar man klia sig om hakan.
Här är kall och rättvis statistik som jag har egen erfarenhet av efter 8 år som cykel taxi förare.
Siffrorna är vidimerade av andra cykel taxi förare runtom i världen som mycket trovärdiga.

En mycket försiktig beräkning har visat följande resultat:

Anta att 1 cykel taxi är i arbete 10 timmar på en dag. 2 förare arbetar var sitt 5 timmars pass. Kör en sammanlagd kör sträcka på 6 mil och skjutsar 4 personer i timmen. Det blir 40 personer på en dag.

Om man räknar på 1 månad blir resultatet följande:

1 st cykel taxi kör ----------------180 mil
1 st cykel taxi transporterar-------1200 passagerare
1 st cykel taxi sparar ------------180 liter bränsle
1 st cykel taxi sparar bränsle kostnader för 2000 kr
1 st cykel taxi ger arbete åt 4-6 personer

I Sverige kan cykel taxi användas i ca. 6-8 månader.
Många människor cyklar året runt...

Mycket lågt räknat finns det 10 miljoner cykel taxin i världen. Multiplicera ovanstående siffror och då börjar man förstå vilket otroligt arbete och nytta cykel taxi gör redan idag. Hur många miljoner människor transporterar världens alla miljö vänliga cykel taxi varje dag? Hur många supertankers sparas in per månad? Hur många miljoner i pengar sparas in varje dag?
Självklart kan inte 10 st cykel taxi i Sverige göra nån skillnad för miljön. Men 1000 st cykel taxi kan göra otrolig samhälls nytta och mycket miljö besparing.
- Så många cykel taxi behövs inte i Sverige...
- Jodå! Kan Stockholm ha 2000 hyr cyklar så får det gott och väl plats med 100 st cykel taxin.
Tänk på alla nöjesparker som sommarland, djurparker för att inte tala om många fler önskvärda företagsamma kommuner som Ystad. De har 10 st cykeltaxi igång på sommaren för gratis åktur för alla. Ett föredömligt initiativ som många kommuner skulle behöva ta efter.
Cykel taxi är ETT av många miljö vänliga medel. Om bara folk vore mer medvetna om dess nytta och slippa ha den där "tycka synd om" attityden mot de optimistiska och entusiastiska förarna så vore mycket vunnet. Förarna slutar att köra efter 1 dag om de inte får inkomst på grund av ovanstående attityd.
Köpenhamns borna njuter av att de kan åka nån av de 90 st cykel taxi som finns till deras förfogande.
De värnar om staden och dess miljö. De uppskattar förarna och deras arbete, genom flitig användning.
ANVÄND CYKEL TAXI FÖR NYTTA OCH NÖJE IDAG FÖR BÄTTRE MILJÖ IMORGON!

Annelie sa...

Tack för informationen!
Jag håller förstås med dig.