Visar inlägg med etikett trädgård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett trädgård. Visa alla inlägg

05 juni 2009

Växthus för städer

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg som bestred uppfattningen att städer skulle vara mer hållbara än landsbygden. Min ståndpunkt är att städer inte kan vara hållbara eftersom de är beroende av den omgivande landsbygden för bl.a. livsmedelsproduktion.



Nu har kanske Sweco och företaget Plantago kommit med en lösning som förändrar förutsättningarna: Högproducerande växthus för storstäder!

Alltså matproduktion nära konsumenterna.



Det låter verkligen intressant. Enligt artikeln i DN kommer det finnas en version av växthuset någonstans i världen inom tre år.

02 november 2008

Miljövänligast i stan?

Det tycker arkitekten Jerker Söderlind i gårdagens Kossornas planet. Då har man ett alltför snävt perspektiv tycker jag. Zoomar man ut en bit ser man att städer är helt beroende av den omkringliggande landsbygden. De är beroende av en konstant intransport av mat.


Jag håller med honom om att det inte är miljövänligt att bo på landet om man bilpendlar 10 mil varje dag. Det är lite motsägelsefullt att vilja vara nära den vackra naturen och låta barnen springa barfota, samtidigt som man sprider luftföroreningar via avgasröret.

Men i städer är permakultur, d.v.s. möjligheten att vara självförsörjande, omöjlig. Man kan tänka sig att odla på vissa ytor, i vissa städer är det utbrett att odla på taken. Men odlingsytorna är förstås helt otillräckliga för att alla skulle kunna odla sin egen mat. Och jag tror knappast att det är så många som skulle få tillstånd att hålla en mjölkko i lägenheten eller på kolonilotten. En stad är alltså ett helt ohållbart system i sig självt. Även om man kan åka buss överallt i stället för att ta bilen.

Problemet är förstås att många som bor på landet nu för tiden åker bil långväga för att handla på Stormarknad, och varken odlar eller komposterar.


Själv tycker jag att tanken med konviviat som Nils Tiberg skriver om i sin underbara bok Kretslopp (och jag menar verkligen Underbar. Vackra bilder, kloka tankar, trevligt format, massor av lösningar), är väldigt tilltalande. Konviviat betyder att man lever tillsammans, men inte som i ett kollektiv. Alla har sina egna bostäder, men man samordnar sig i små grupper, ca tio till hundra personer. Man delar gemensamhetsutrymmen som tvättstuga, bibliotek och gästrum. Bil!? Lagar mat tillsammans och hjälps åt att passa barn, ta hand om några djur och odla. Egentligen inget stort steg att ta om man redan har bra relationer med sina grannar. Och har tillgång till odlingsmark runt knuten.

18 juni 2008

Kravgubbar - var är ni?

Naturskyddsföreningen publicerar åter en lista på Kravodlare av jordgubbar inför midsommar.

Egentligen skulle jag vilja bojkotta icke Kravodlade jordgubbar totalt. Förra årets midsommargubbar var en total besvikelse, jag hade lika gärna kunnat äta tvättmedel med jordgubbssmak.

Karin Ahlborgs tips att provsmaka innan köp är iofs bra. Men vad gör man när alla gubbar smakar kemiskt? Och hur gärna vill man uppmuntra den ymniga bekämpningsmedelsanvändningen i sammanhanget? Enligt en SCB-undersökning tydligen 6,4 doser i genomsnitt per gubbe.

De egna jordgubbarna har inte kommit i gång - de tog illa vid sig av snöfallet i våras och har dessutom drabbats av torkan eftersom vattningen uppenbarligen inte varit tillfyllest.

För några år sedan fanns det Kravodlade jordgubbar att köpa i Orsa. Vet inte vad som hände med dem. Enligt Naturskyddsföreningens lista finns i år endast fyra Kravodlare i Dalarna, den närmaste i Borlänge. Skulle helt klart vara värt att åka dit och köpa på sig lite jordgubbar inför midsommar. Om jag bara haft en bil...

18 maj 2008

Turbovår

Puh! Trädgården är återställd efter den turbovår som utspelat sig under dagen. I går kväll vid halv nio var det en surrealistisk känsla att titta ut och se en värld täckt av snö, samtidigt som det var fullt dagsljus. Det gick inte att föreställa sig att det var kväll.

Under dagen har i princip all snö försvunnit i en hisnande fart. Porlandet var öronbedövande på gården och den vita snön ersattes i rask takt av intensiv grönska. Från djupaste vinter till grönskande sommar på några timmar.

04 juli 2007

Jordgubbar


Ah, inget går upp emot gratis godis direkt från trädgården. Billigare, mysigare, godare och nyttigare än att köpa.

Plockade ca 1/2 liter smultron i trädgården och åt som efterrätt i eftermiddags tillsammans med en skvätt grädde som var helt ätbar fast bäst före var för en vecka sedan.

Nu har jag just plockat in ca 2 liter jordgubbar från landet som vi ska mumsa på i kväll. Jag önskar att man kunde ha det så varje dag. Man skulle aldrig behöva vara sjuk med så mycket C-vitamin intag! Tyvärr är det en kort period som trädgården dignar av de underbara bären, och måste konsumeras innan de blir övermogna eller tjuvade av fåglar. Men ännu några dagar kan vi frossa.

Ska man köpa rekommenderar jag en lokal odlare, helst Krav-märkt. Om ni inte smakat Kravmärkta jordgubbar ska ni veta att det är underbart gott. Andra kan variera väldigt i kvalitet. Jag klarar inte av jordgubbar med tydlig kemikaliesmak som vi tyvärr fick tag i på midsommarafton. De gick inte att äta och de var svenska, så man kan inte skylla på något annat land heller. Bor man i Mora är så klart Sollerögubbarna bästa alternativet. Goda och lokala. Inte Krav-märkta, men de använder enligt egen utsago så lite kemikalier som möjligt.

03 juli 2007

Svalorna är tillbaka!


Ca en vecka efter vi har byggt ut kattgården är svalorna tillbaka under takpannorna på grannhuset. Fråga mig inte hur, jag trodde svalorna hade ungar nu och inte var flyttbara, men de bodde väl på nåt sunkigt svalmotell under tiden. Katterna är uppspelta, nu kan de ligga och spana på trafiken in och ut ur boet och försöka fånga dem. Trevligt sommarnöje för katter.


Att kattgården kom till beror till viss del på att en av grannarna var missnöjd med att katterna sett till så att allt fågelliv försvunnit från gatan. Nu var det kanske lite överdrivet, även om de är goda jägare. Jag tycker om att se på svalorna nästan lika mycket som katterna, men ändå tycker jag inte att det är katastrof om någon av dem får sätta livet till när Albert och Newton någon enstaka gång lyckas med sin jakt. Det är livet liksom.


Jag tycker att man har tappat perspektivet lite om man tycker att det är grymt och oacceptabelt att katter dödar enstaka fågel, groda, mus och fjäril, samtidigt som man tycker det är ok att vi människor dagligen slaktar massvis med kor, älgar, kycklingar, grisar, lamm, strutsar, björnar... (för att inte tala om alla rävar, grävlingar, igelkottar och diverse fåglar som får sätta livet till i trafiken). Dessutom är vi människor allätare och kan tänka abstrakt, vilket innebär att vi kan välja att inte äta kött eller köra bil. Jag tror att det vore mycket svårt att få en katt att bli vegetarian...

22 december 2006

Magsjuketips

Snart jul nu, så man vill inte få vinterkräksjukan.


Själv har jag inte haft den sedan mellanstadiet, sedan mamma introducerade Malörtsdroppar i våra liv, men jag vill minnas att det inte var någon höjdare. Man blandar malört med sprit och låter dra. Jag tar en äggkopp när jag träffat någon som varit sjuk, eller när många i omgivningen har det. En riktigt giftig blandning, man känner hur allt dör i magen. Tyvärr kan man p.g.a. vårt medlemsskap i EU inte längre köpa malört hur som helst. Man kan dock odla det, men jag har inte lyckats med att driva upp någon planta. Om någon vill skänka mig en livsduglig planta så är det bara att komma förbi, kanske till våren ;0)